Google heeft grote veranderingen doorgevoerd in AdWords. Het is niet meer mogelijk om apart te adverteren op mobiel.
In Nederland is de aankondiging van Google nog nauwelijks besproken, maar in de VS is het groot nieuws.
Google heeft de grootste verandering in vijf jaar aangekondigd in AdWords, de kip met de gouden eieren van het miljardenconcern.
Geïntegreerde campagne
Google zegt dat het nu makkelijker wordt om campagnes te maken voor adverteerders die zowel via mobiele apparaten als via een gewone pc willen adverteren. Voorheen moest je veel energie steken in het apart managen van een campagne op bijvoorbeeld een smartphone. Nu heb je een geïntegreerde
campagne, ‘enhanced’ in de woorden van Google.
Je kunt de teksten die je laat zien nu laten variëren afhankelijk van het tijdstip, de plaats en het type apparaat. Google geeft het voorbeeld van een pizzeria die zijn boodschap nu kan variëren: als iemand om 1 uur ‘s middags op grote afstand zoekt, wil hij wellicht een pizza laten bezorgen. Terwijl iemand die om 8 uur ’s avonds vlakbij is en zoekt naar een pizzeria, gewoon uit eten wil. Daar kun je nu in je teksten op inspelen.
Anonieme kritiek
Maar in Amerika duiken meteen ook al de eerste kritische geluiden op. Anoniem, want weinigen durven Google tegen de haren in te strijken.
ZDNet noteert de kritiek van een specialist die verwacht dat adverteerders nu gemiddeld meer per klik gaan betalen. De opbrengsten op mobiel waren altijd fors lager. Nu alle apparaten onderdeel zijn van dezelfde campagne, verwacht hij gemiddeld hogere opbrengsten. Voor Google wel te verstaan.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl